Friday, September 14, 2018

BAB 3: KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT





BAB 3: KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT
1.Pencarian sumber maklumat
Melatih menguasai pelbagai kemahiran memperoleh maklumat dari sumber yang sah dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran.Antara sumber yang boleh digunakan untuk memperoleh maklumat:-
                                                       i)Sumber manusia                       ii)Media elektronik
                                                      iii)Media bercetak                        iv)media 3D
                                                      v)Sumber persekitaran 
2.SUMBER MANUSIA










3. PENGURUSAN MAKLUMAT
MAKLUMAT
-Data,bahan dan pengetahuan iaitu maklumat tersebut mesti relevan,dapat dipercayai,dapat difahami dan membantu mengurangkan ketidakpastian.
-Proses menhenalpasti,klafikasi,pemeliharaan dan pemansuhansesuatu maklumat


4. PENGURUSAN PENGETAHUAN
-Satu proses membangun,memanfaat dan menggunakan pengetahuan
-Terdapat 4 proses utana iaitu penciptaan,penyimpanan dan pemerolehan semula,pemindahan dan aplikasi.


5.TEKNIK MENGESAHKAN SESUATU MAKLUMAT
-Membenyuk sikap positif untuk menguruskan maklumat.
-Melakukan tutorial @ bekerja dalam kumpulan
-Mencari mentor @ pembimbing
-Berkongsi penhetahuan
-Menetapkan pengetahuan dalam menyelesaikan masalah

6.PENCARIAN DI PERPUSTAKAAN
PERANAN PERPUSTAKAAN:
-Membantu pelajar,guru dan pensyarah menyediakan pelbagai kemudahan pembelajaran.
-Pusat menghasil,mengumpul, dan menggunakan pelbagai peralatan.
-Tempat melatih serta membimbing pelajar dan guru menggunakan kemahiran mencari dan mengaplikasikan maklumat secara sistematik.

7.MEDIA YANG BOLEH DIGUNAKAN DI PERPUSTAKAAN
-Kad katalog
-Indeks dan Bibliografi Nasioanal Malaysia
-Indeks surat khabar
-Abstrak
-Rujukan,bibliografi,dan indeks pada buku
-Katalog atas talian (OPAC)

8.JENIS DAN KAD KATALOG
-Buku katalog (sifat kompak dan mudah dibawa)
-Kad katalog (berukuran 3 inci x 5 inci untuk sekeping kad)
-Mikroform katalog (dipapar dalam bentuk imej mikro)

9. INDEKS DAN BIBLIOGRAFI NASIONAL MALAYSIA
-Pelajar perlu membaca tajuk pada halaman kandungan @ indeks buku
-Mengetahui isi kandungan secara keseluruhan yang terdapat dalam buku



10.PENGELASAN BIBLIOGRAFI
-Senarai sumber-sumber yang dirujuk
-Diletakkan selepas teks induk cara penulisan adalah konsisten
-Memudahkan pengguna mendapatkan maklumat yang diperlukan
  i)Mengorganisasikan item (jurnal,audio,buku)
  ii)Skema pngelasan : Dewey Decimal Class (DDC),Universal Decimal Class (UDC),Library of Congress Class (LCC)

11. INDEKS SURAT KHABAR & ABSTRAK
-Kemudian pelajar mendapatkan berta dan maklumat yang disiarkan dalam akhbar berkenaan.
-Ringkasan penuh sesebuah rencana penyelidikan,ulasan dan analisis terperinci sesebuah kajian
-Tujuan: untuk memudahkan pembaca menentukan sama ada tujuan sesebuah penyelidikan itu sesuai @ tidak dengan kehendak serta keperluan maklumat.

12.RUJUKAN,BIBLIOGRAFI DAN INDEKS PADA BUKU
-Rujukan terbahagi kepada buku rujukan am seperti kamus umum dan buku rujukan khas seperti bibliografi khas.
-Bibliografi : satu senrai nama buku @daftar penerbit bercetak yang disusun mengikut nama pengarang,judul @ subjek dalam susunan abjad.
-2 jenis bibliografi iaitu bibliografi di bahagian akhiran buku da bibliografi jilid khas @ buku
-Tujuan : memudahkan pembaca mencari buku rujukan lain,menggalakkan pembaca membuat rujukan dan memudahkan pengguna mencari maklumat.
-Indek adalah satu senarai petunjuk yang disusun secara berabjad.
-Tujuan : memudahkan pembaca mengesan maklumat dan merujuk di mana didapati.
-Contoh indeks: Indeks di bahagian akhir buku dan Indeks Jilid Khas

13. KATALOG ATAS TALIAN (OPAC)
-Sesebuah sistem computer digunakan untuk mencari dan mengesan maklumat yang terdapat dalam sesebuah perpustakaan.
-Petunjuk kepada sumber maklumat di perpustakaan
-Memudahkan anggota kaunter
-Memudahkan pengguna mencari maklumat menerusi carian sperti pengarang,tajuk,perkara,nombor kelas dan no. ISBN


14. PELAYARAN INTERNET
-International network -à Jaringan informasi global
-Internet dapat menghubugkankita dengan atarabangsa
-Internet membolehkan para pelajar mengakses maklumat dengan lebih cepat
-Contoh à enjin pencarian maklumat dari Internet

15. FASILITI
-Aplikasi Internet sangat banyak sehingga mempu beri keprluan kepada tentera,pendidik,media massa,perniagaan,perdagangan
-E-mel à @ surat elektronik merupakan fasiliti yang paling mudah digunakan
-Mailing list à perluasan penggunaan e-mel
-Fail Transfer Protocol (FTP)
· Fasiliti Internet memberikan kemudahan kepada pengguna untuk mencari dan mengabil fail arkib (download) di suatu server.
-News group
· Dalam Internet merupakan fasiliti untuk melakukan komunikasi anyara dua orang @ lebih secara serentak dalam masa yang sama (real time)
-World wide web
· WWW merupakan kumpulan koleksi besar tentang pelbagai dokumentasi
· Dokumentasi tersebut dikembangkan dalam format hypertext dan hypermedia dengan menggunakan hypertext markup language (HTML) yang memungkinkan terjadinya rangkaian (Link)
· Penggunaan Internet juga banyak bergantung kepada kepakaran dan kemahiran pelajar menggunakan komputer (pelajar yang pandai menggunakan dia akan lebih berjaya tingkatkan kualiti belajar)

16. CARA MENCARI MAKLUMAT MELALUI INTERNET
-Pergi kemana-mana pelayar Internet seperti Netscape,Internet Explorer
-Taip enjin pencarian yang dikehendaki
-Taip kata carian (search words)
-Selepas kata carian ditaip,skrin akan memaparkan laman-laman web
-Klik halaman web(web page)
-Mencuba carian yang lain sekiranya masih tidak memperoleh maklumat




17. KELEBIHAN INTERNET DALAM MEDIA PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
· Pelajar dapat belajar secara kolabratif antara satu dengan yang lain
· Dapat menampung pembelajaran dari jarak jauh
· Proses pembelajaran tidak terbatas oleh ruang dan waktu tertentu
· Pencarian data dan maklumat dalam skop yang besar
· Pembelajaran berlaku secara interaktif
· Ibubapa atau masyarakat juga dapat Bersama-sama mengakses bahan pengajaran dan pembelajaran melalui internet
· Meningkatkan lagi penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar

18. KELEMAHAN PENGGUNAAN INTERNET DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
-Pelajar lebih terrdedah dengan bahan-bahan porno
-Sumber maklumat yang tidak menyakinkan
-Kemugkinan besar berlaku gangguan belajar
-Fasiliti internet yang masih tidak mencukupi
-Kurang kawalan daripada pengajar

19.SUMBER PRIMER & SUMBER SEKUNDER
· Sumber pertama atau sumber primer ialah bahan yang masih belum diolah atau dicetak iaitu sumber atau bahan yang masih dalam keadaan asal seperti kertas,fosil,manuskrip yang belum dicetak.


· Sumber kedua/ sumber sekunder – sumber yang terdiri daripada bahan atau dokumen yang dikaji melalui pembacaan bahan bertulis contoh , majalah, jurna dan ensiklopidia.


20. GIF (ANIMASI)



   
21. VIDEO BERKAITAN KEMAHIRAN BELAJAR








22. PAUTAN LAMAN WEB LUAR



23. NOTA CORT IV







24. RUJUKAN

1. BAB 3: KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT (BUKU KEMAHIRAN BELAJAR)
2. CARA MEMBUAT BLOG https://www.youtube.com/watch?v=89c1oNFxLcw  (YOUTUBE)
3. CARA MEMASUKKAN POWER POINT KE DALAM BLOG http://azkashafarizkyna.blogspot.com/   (GOOGLE)


3 comments: